Hoe maak ik een back-up van mijn e-mail in Outlook

Gewijzigd op Wed, 27 Jan 2021 om 10:11 AM

Er kan altijd wat misgaan met uw e-mail. U verwijdert per ongeluk een belangrijke map. Omdat de on-line mail wordt gesynchroniseerd verdwijnt het daar ook. Zaak om dus regelmatig een back-up te maken van uw e-mail. Zeker wanneer u de e-mail zakelijk gebruikt van gebruikt, want u bent namelijk verantwoordelijk voor dataverlies.


In Outlook kunt u het beste een back-up maken door de e-mail te exporteren naar een PST bestand. Dit geeft tevens de mogelijkheid bij een defect van uw computer de e-mail op een nieuwe computer in te lezen. Dit is vooral van belang wanneer u het POP3 protocol gebruikt.


  1. Klik linksboven op Bestand
  2. Klik linksonder op Opties
  3. Klik op Geavanceerd
  4. Klik op Exporteren
  5. Kies voor 'Naar bestand exporteren'
  6. Kies voor Outlook-gegevensbestand (.pst)
  7. Klik op uw e-mail adres of account omschrijving, in ieder geval zo hoog mogelijk in de structuur. Zodat alle submappen ook in de back-up worden meegenomen.

  8. De volgende stap kiest u de locatie om de back-up op te slaan. Dit is bij voorkeur een externe harde schijf of USB stick.


Let op! Wanneer u een archief map gebruikt dient daar meestal een aparte back-up van te worden gemaakt.


Let op! Wanneer u Exchange (Microsoft 365) of IMAP account heeft zorg dan dat de cache op 'Alle' Staat;

  1. Klik op Bestand
  2. Klik op Accountinstellingen en nogmaals op Accountinstellingen
  3. Klik op het account waar het om gaat en klik op Wijzigen
  4. In geval van een Exchange account: Schuif de balk helemaal naar rechts. Bij een imap account is dit de balk onder het kopje E-mailinstellingen.

Terugzetten van een back-up
Deze procedure is redelijk gelijk aan het maken van een export, alleen kiest u nu bij stap 5 voor 'Gegevens uit een ander programma of bestand importeren'.


Indien u een back-up niet in uw huidige omgeving wilt inladen (bijvoorbeeld om snel een bericht terug te zoeken) dan kunt u dit doen door een nieuw Outlook profiel te creëren. Dit doet u door in het Windows zoekventer 'outlook.exe /profiles'  te typen. Maak een nieuw profiel en start met dit profiel. U heeft nu een nieuwe omgeving om de backup in terug te laden.

Was dit artikel nuttig?

Dat is fantastisch!

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Sorry dat we u niet konden helpen

Hartelijk dank voor uw beoordeling

Laat ons weten hoe we dit artikel kunnen verbeteren!

Selecteer tenminste een van de redenen

Feedback verzonden

We stellen uw moeite op prijs en zullen proberen het artikel te verbeteren